اهمال کاری

همه افراد گاهی اوقات کارها را به تعویق می اندازند، اما افراد اهمال کار  به طور مزمن از انجام کارهای دشوار اجتناب می کنند و ممکن است به عمد به دنبال حواس پرتی باشند. به تعویق انداختن کارها به نوعی نشان دهنده مقابله یک فرد با خودکنترلی است. برای اهمال کاران عادی، که تقریباً ۲۰ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، “حس انجام دادنش را ندارم!” بر اهداف یا مسئولیت های آنها اولویت دارد و می تواند آنها را در یک مارپیچ رو به پایین از احساسات منفی قرار دهد که مانع تلاش آینده است.

اهمال کاری همچنین شامل نوعی خود فریبی است: در برخی از موارد، افراد اهمال کار از اقدامات و عواقب کار خود آگاه هستند، اما تغییر عادت های آنها نیاز به تلاش بیشتری نسبت تلاش مورد نیاز برای انجام کار پیش رویشان دارد.

درک اهمال کاری

افراد اهمال کار غالباً کمال گرا هستند، کسانی که  رنج انجام ندادن کار را به رنج با نقص انجام دادن آن ترجیح می دهند. قضاوت دیگران برای آنها از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که حاضرند آینده خود را در معرض خطر قرار دهند تا از قضاوت دیگران در مورد خود جلوگیری کنند.

برخی از افراد اهمال کار ادعا می کنند که تحت فشار بهتر عمل می کنند، اگرچه آنها می توانند خود را در این مورد متقاعد کنند، اما تحقیقات نشان می دهد که این طور نیست. در عوض، آنها عادت انجام کار در آخرین لحظه را انتخاب می کنند تا هیجان و رضایت بالای کاذب غلبه اهمال کاری را تجربه کنند.

چرا تعلل می کنم؟

به تعویق انداختن دلایل و علل فراوانی دارد، اما اساساً ما از انجام کارها اجتناب می کنیم یا آنها را به تعویق می اندازیم زیرا تصور می‌کنیم که از انجام آنها لذت نخواهیم برد و می‌خواهیم از رنج انجام آنها اجتناب کنیم و یا می‌ترسیم که نتوانیم آنها را خوب انجام دهیم. همچنین ممکن است افراد وقتی از پیچیدگی کاری (مانند پر کردن فرم مالیاتی خود) سردرگم می شوند، آن را به تعویق می‌اندازند. یا ممکن است حواس پرتی بیش از حد و یا حتی خستگی باعث تعلل در انجام یک کار شود.

ریشه های روانشناختی تعلل چیست؟

روانشناسان عوامل مختلفی برای اهمال کاری شناسایی کرده اند، که از آن جمله می‌ توان به اعتماد به نفس پایین تا اضطراب و عدم برنامه ریزی و حتی عدم توانایی ایجاد انگیزه برای انجام کارهای ناخوشایند اشاره کرد. تحقیقات همچنین نشان داده است که به تعلل رابطه نزدیکی با نشخوار فکری، یا متمرکز شدن بر افکار منفی دارد.

علل اهمال کاری و تعلل:

  • اجتناب از رنج متصور از انجام کار
  • ترس از عدم انجام بدون نقص (کمال گرایی منفی)
  • سردرگمی و پیچیدگی کار
  • حواس پرتی بیش از حد
  • خستگی بیش از حد
  • عدم اعتماد به نفس
  • اضطراب
  • عدم برنامه ریزی
  • عدم توانایی ایجاد انگیزه برای انجام کارهای ناخوشایند
  • تمرکز بر افکار منفی

آیا اهمال کاری هدف خاصی را دنبال می کند؟

به تعویق انداختن یک الگوی رفتاری خود شکننده است، اما می توان آن بعنوان محافظی برای فرد، بویژه افراد دارای گرایش های کمال گرایانه، در برابر ترس از شکست، قضاوت توسط دیگران و محکومیت خود در نظر گرفت. همچنین پرهیز از کار ناخوشایند با اختصاص دادن انرژی به سایر کارها، مانند سازماندهی یا نظافت، به افراد اهمال‌گر کمک می کند تا برای مقطعی احساس بی ثمر بودن نکنند، اگرچه بعداً مجبور به پرداخت هزینه آن می شوند.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز دارید؟ پیام بدید.